Montessori onze basis
‘Leer mij het zelf te doen’ is een bekende uitspraak van prof. Maria Montessori en is tekenend voor haar visie op het kind. Een school begeleidt en coacht kinderen bij hun ontwikkeling. Uitgaande van het competente kind, volgen we hen in hun volgende stap en leren we hen ook zelf verantwoordelijkheid voor hun leren te nemen. Door leerlingen vrijheden te geven om zelf keuzes te maken, zelf te oefenen en te proberen, leren ze het beste.
Het Montessorionderwijs werd aan het begin van de twintigste eeuw ontwikkeld en is nog steeds actueel en eigentijds. Juist in deze tijd – een tijd waarin de wereld razendsnel verandert – is autonomie, relatie en competentie heel belangrijk voor de toekomst van kinderen. De Einsteinschool heeft gekozen voor Montessorionderwijs, omdat dit type onderwijs aansluit bij onze visie op goed onderwijs. Binnen Montessorionderwijs kunnen kinderen zich optimaal ontwikkelen, ook op eigen niveau, in eigen tempo en naar eigen interesse.
Individueel onderwijs
Ieder kind is een uniek individu, dat zich ontwikkelt op een eigen manier en in een eigen tempo. Ons onderwijs is hierop aangepast en wij ondersteunen leerlingen in hun individuele leerproces en tempo. Ieder kind maakt zich de stof eigen op een manier die bij hem of haar past en op het moment dat hij of zij daaraan toe is. De leerkracht stelt hiervoor samen met de leerling een leerplan op. Het schooljaar is opgebouwd uit drie periodes van 90 dagen. Aan het eind van deze periode kijkt de leerling samen met de leerkracht en ouders terug op wat hij of zij heeft geleerd en waar groei mogelijk is. Zo wordt het kind eigenaar van zijn eigen leerproces en dit vergroot zijn motivatie en leerprestaties.
Leren in een montessoriklas
Kinderen maken verschillende fases in hun ontwikkeling door, waarin ze extra gevoelig zijn voor leerprocessen. Een montessoriklas is zo ingericht dat kinderen in deze ‘gevoelige perioden’ geprikkeld worden om te ontdekken, onderzoeken en problemen op te lossen. Montessorimateriaal biedt kinderen de mogelijkheid om behalve met het hoofd, ook met het hart en de handen te leren.
Het materiaal sluit aan bij het niveau en de leerfase van het kind. Zo werken kleuters als ‘ontdekkers’ met concreet materiaal en bovenbouwers als ‘wetenschappers’ met abstracte materialen. Montessoriklassen zijn heterogeen: in een groep zitten kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar. Zo worden kinderen gestimuleerd om op verschillende manieren met elkaar samen te werken, elkaar te helpen en van elkaar te leren.
Kosmisch onderwijs
Binnen het montessorionderwijs vormen onder andere aardrijkskunde, geschiedenis, natuur- en techniekonderwijs en maatschappelijke betrokkenheid samen het kosmisch onderwijs. Binnen kosmisch onderwijs bieden we leerlingen een visie op het gehele universum. Kinderen leren dat het geheel en de delen met elkaar samenhangen en van elkaar afhankelijk zijn. Kinderen kunnen zich verwonderen over wat er is geweest en wat er nog kan komen. Door wat zij leren, kunnen zij zich beter inleven in de wereld van anderen. Zo dragen wij als Einsteinschool bij aan de vorming van onze leerlingen als wereldburgers. Als je begrijpt hoe alles met elkaar samenhangt in de wereld, kun je verantwoorde keuzes maken.
De montessorileerkracht
De taak van de leerkracht in een montessorischool is kinderen te stimuleren keuzes te maken en zelfstandig te kunnen werken. Dat begint bij observeren. De leraar kijkt en luistert naar wat de leerling nodig heeft en speelt daarop in. De leerkracht begeleidt, stimuleert, coacht en stuurt bij waar nodig. De meester of juf leert kinderen omgaan met vrijheid en verantwoordelijkheid. De montessorileerkracht biedt materiaal en activiteiten aan die kinderen prikkelen tot leren. Daarnaast geeft de medewerker ook algemene lessen en groepslessen. Zo houdt de leerkracht altijd in de gaten dat kinderen zich goed blijven ontwikkelen.
Wil je meer weten over ons talent- en cultuuronderwijs? Lees dan verder.